Oficjalna strona miesięcznika "Czwarty Wymiar"

W nowym numerze

Adam Bytof

Transowa nauka – koncentracja i pamięć

58Stan transu jest stanem bardzo głębokiego skupienia. Wszyscy jesteśmy do niego zdolni i wszyscy go doświadczamy w różnych okolicznościach.

 

W tzw. trans stadionowy wpadają kibice. Gdy na boisku gra ich drużyna, tracą kontakt z rzeczywistością poza płytą boiska. Przestają być świadomi swojego ciała do tego stopnia, że złodzieje kieszonkowi nie mają żadnego problemu z praktykowaniem na stadionach swojego fachu. Kiedy coś naturalnie skupia naszą uwagę, wpadamy w płytszy lub głębszy trans. Cała zabawa polega jednak na tym, by trans nie tylko pojawiał się spontanicznie, ale towarzyszył nam również w innych okolicznościach, gdzie skupienie jest nam potrzebne, na przykład podczas nauki albo podczas sesji programowania podświadomości (autohipnoza).

Umiejętność wchodzenia w stan skupienia (transu) podlega ćwiczeniu i możną ją doskonalić. Im częściej skupiamy się na czymś, tym łatwiej przychodzi nam kolejne skupienie. Klienci hipnoterapeutów z każdym kolejnym spotkaniem wchodzą w trans coraz szybciej i coraz głębiej. Medytujący, po wielu latach praktyki, potrafią tak głęboko wejść w stan skupienia na oddechu, że zupełnie tracą kontakt z rzeczywistością wokół nich. W ogóle nie reagują np. na bodźce dźwiękowe. Brak reakcji zauważalny jest nie tylko w umyśle, ale także w wykresie fal mózgowych, w których dominuje rytm alfa i theta, charakterystyczny dla medytacji.

Badania nad medytacją, prowadzone od kilkudziesięciu już lat, potwierdzają jej pozytywny wpływ na wyniki nauczania, zdolność do koncentracji uwagi i zapamiętywania materiału. Regularna medytacja wprowadza w życie dyscyplinę, która korzystnie wpływa na zdolności do samokontroli. Umiejętność samodyscypliny, jest zaś najważniejszym czynnikiem sukcesu w każdej dziedzinie: w sporcie, w nauce, sztuce czy biznesie. Tak naprawdę to nie motywacja, rozumiana jako pozytywny stan emocjonalny (tzw. nakręcanie się albo
słomiany ogień), ale właśnie samodyscyplina leży u podstaw wielkich sukcesów i osiągnięć. Praktyka regularnej medytacji (transu) jest w jej rozwijaniu nieocenioną pomocą.

Praktykować trans można na różne sposoby. Może to być medytacja na oddechu, mantrze albo regularne słuchanie nagrań transowych (autohipnotycznych). Może to być nawet trans specjalnie zaprojektowany dla uzyskania skupienia uwagi na materiale dydaktycznym (np. do uczenia się języków czy przedmiotów w szkole). Sugestie (lub. autosugestie) powinny zawierać polecenia głębokiego skupienia oraz chłonności pamięci, która naturalnie pracuje lepiej, gdy towarzyszy jej łagodna koncentracja. Człowiek uczy się wtedy w transie, a uwaga w pełni skupiona jest na materiale. Wyniki badań jednoznacznie wskazują na zwiększenie ilości zapamiętywanego materiału oraz na polepszenie trwałości pamięci. Mózg w transie pracuje o wiele lepiej niż w zwykłym stanie świadomości, w którym wciąż rozpraszają go różne myśli i bodźce zewnętrzne.

Oczywiście istnieją różnego rodzaju „sztuczki mnemotechniczne”, które dają spektakularne efekty, ale praktyka medytacji (transu) działa na zdecydowanie głębszym poziomie. Korzyści z praktykowania medytacji dotyczą nie tylko polepszenia pamięci, ale rozciągają się na większą kontrolę emocji, odporność na stres, zwiększenie siły układu odpornościowego, a nawet zmniejszenie poziomu kortyzolu (hormon stresu), który sprzyja magazynowaniu tłuszczu w organizmie, co ma znaczenie w odchudzaniu. Medytacja (trans) jest zatem środkiem działającym bardzo kompleksowo i niespecyficznie, a przy chronicznym braku czasu jest ona działaniem najbardziej wielopoziomowym, ekonomicznym i skutecznym.
Jeżeli dodać do tego jeszcze fakt, iż jest ona także znakomitym sposobem na komunikację z naszą podświadomością oraz idealnym punktem wyjścia do technik „programowania podświadomości”, oczywistym wnioskiem jest myśl, że wszyscy powinniśmy nauczyć się medytacji i codziennie ją praktykować.

Na stronie autohipnoza.pl założyliśmy grupę medytacyjną, która spotyka się regularnie w każdy wtorek wieczorem na telekonferencji (webinar), by wspólnie medytować. Grupa funkcjonuje od grudnia zeszłego roku i liczy kilkadziesiąt osób, które zaczynają już doświadczać pierwszych efektów swojej praktyki w postaci większej odporności na stres, kontroli negatywnych myśli i emocji, zwiększenia zdolności koncentracji oraz umiejętności komunikacji. Korzystamy podczas spotkań z gotowych nagrań wprowadzających w medytację (mojego autorstwa), co bardzo ułatwia nauczenie się jej, a uczestnictwo w grupie jest bezpłatne. Uważam, że każdy powinien mieć możliwość zapoznania się z dobrodziejstwami medytacji, niezależnie od swoich możliwości finansowych, często również po to, by polepszyć swoją pozycję materialną, w czym również może bardzo mocno pomóc medytacja. Podkreślają to najwięksi „biznesowi guru” naszych czasów. Pozornie medytacja polega na biernym „nic nie robieniu”, a tak naprawdę jest najbardziej korzystnym dla naszego życia działaniem, które możesz podjąć natychmiast. Może więc nadszedł czas również dla Ciebie? Zapraszam do medytacji…

 

Artykuły z tej kategorii

  • Czym jest wolność?

    O wolności i zniewoleniu człowieka z Jerzym Prokopiukiem – gnostykiem, ezoterykiem, filozofem, religioznawcą i pisarzem, naszym wieloletnim współpracownikiem, rozmawia Sebastian Minor.…

    Czytaj więcej...

Oficjalna strona miesięcznika "Czwarty Wymiar", ukazującego się od 1996 roku.
Wydawca Centrum "REA" Rena Marciniak-Kosmowska - "Czwarty Wymiar" - All Rights Reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i powielanie treści lub/i grafiki zawartej w tym serwisie bez zgody autora serwisu jest zabronione i chronione prawem.