Oficjalna strona miesięcznika "Czwarty Wymiar"

Maj 2013

Dagmara Gmitrzak

Techniki i ćwiczenia

„Miłość nie jest na zewnątrz ciebie, lecz głęboko w tobie”.
Eckhart Tolle

 

WEJDŹ W STAN KOHERENCJI SERCA I UMYSŁU
Pielęgnuj w sobie pozytywne uczucia i emocje. Oto jedno z ćwiczeń, które rekomenduje Instytut HeartMath:
Skieruj uwagę do środka klatki piersiowej, możesz położyć tam swoją dłoń.
Teraz zacznij oddychać w kierunku serca, wdychaj do serca i wydychaj do serca.
Zrób kilka takich spokojnych oddechów.
Teraz pomyśl o kimś, kogo kochasz, lubisz, dla kogo czujesz wdzięczność. Możesz również pomyśleć o jakimś pięknym miejscu. Poczuj to uczucie miłości i wdzięczności, które wypełnia twoje serce. Przez kilka kolejnych minut utrzymuj przyjemne obrazy w umyśle i doświadczaj pozytywnych uczuć. Pozwól, by wypełniły całe twoje ciało.

NAUCZ SIĘ TECHNIK RELAKSACYJNYCH
Kiedy twój umysł i ciało są w napięciu, wszystko oceniasz przez pryzmat własnych problemów. Możesz nieświadomie urazić kogoś słowami lub zachowaniem. Im silniejszy stres i napięcie odczuwasz, tym trudniej ci okazać empatię drugiej osobie. Techniki relaksacyjne odprężą twoje ciało i umysł, zregenerują układ nerwowy, pomogą spojrzeć na własne sprawy „świeżym okiem” i zwiększą empatię dla innych.

WYBACZAJ SOBIE I INNYM
Nie trzymaj w sercu urazy. Staraj się jak najszybciej oczyszczać serce z emocjonalnych toksyn, wyrażaj swoje uczucia bliskim, mów, co czujesz. Wybacz sobie wszystko. Nie pielęgnuj poczucia winy czy gniewu do siebie i innych. Uwolnij te emocje, wybacz i poczuj przypływ pozytywnej energii.

POKOCHAJ SIEBIE
Aby wzbudzić w sobie uniwersalne uczucie miłości, pomyśl o pięknych kwiatach, o słońcu, księżycu, o pięknie przyrody, zachwyć się nim. Kiedy poczujesz ciepło w klatce piersiowej oraz miłość i wdzięczność, skieruj świadomie te uczucia do siebie, do swojego ciała, do każdej jego komórki. Skieruj je do serca i podziękuj mu, że pracuje dla ciebie dwadzieścia cztery godziny na dobę. Praktykuj jak najczęściej ćwiczenie wzbudzania miłości do siebie. Jak powtarzają naukowcy z Instytutu HeartMath, kiedy odczuwasz radość, wdzięczność, miłość, mózg serca jest w całkowitej harmonii z mózgiem w czaszce, a twój układ immunologiczny zostaje wzmocniony.

MÓW SOBIE KOMPLEMENTY
Mów do siebie: lubię cię, kocham cię, akceptuję cię. Dziękuj sobie i wybaczaj. To przyniesie wielką ulgę twojemu sercu.

STOSUJ PODEJŚCIE REFLEKSYJNE
Zanim podejmiesz ważną życiową decyzję, daj sobie czas na wsłuchanie się w głos serca. Staraj się nie decydować pod wpływem silnych emocji. Poczekaj, aż emocje opadną i poproś serce o wskazówkę. Odpowiedzią od serca może być jakieś uczucie, obraz, wspomnienie, które pojawi się w twoim umyśle (pamiętaj, że serce komunikuje się z mózgiem). Jeśli ktoś cię zdenerwował, zanim powiesz lub napiszesz kilka niemiłych słów, weź głęboki oddech i zapytaj siebie: Czy chciałbym, aby ktoś powiedział do mnie takie słowa? Daj sobie chwilę na refleksje. I powiedz lub napisz do tej osoby, jak się czujesz w danej sytuacji, bez obrażania jej.

PRACUJ Z NEGATYWNYMI EMOCJAMI
Jeśli odczuwasz silne emocje, masz realny wpływ na to, czy ich poziom zwiększy się lub zmniejszy. Możesz świadomie wejść w stan koherencji, czyli harmonii między umysłem i sercem.
Zwiększ świadomość tego, co teraz czujesz.
Staraj się nie oceniać doświadczanej emocji (podejście treningu uważności), po prostu nazwij to, co czujesz, np.: Czuję lęk; Czuję smutek itp.
Teraz przenieś uwagę do swojego serca, możesz położyć dłoń pośrodku klatki piersiowej.
Oddychaj do serca. Bądź świadom każdego wdechu i wydechu. Przypomnij sobie bardzo pozytywne wydarzenie, kiedy czułeś się bezpiecznie i dobrze. Pozwól, aby ogarnęły cię pozytywne odczucia.
Poczujesz, jak poziom emocji zmniejsza się, a twoje samopoczucie się zmienia.

MÓW CZĘŚCIEJ:
PRZEPRASZAM ORAZ DZIĘKUJĘ
Przepraszam staraj się mówić nie z poziomu poczucia winy, ale poziomu otwartego serca, empatii. Dziękuję staraj się mówić z wdzięcznością, płynącą z głębi twojego
serca.

MYŚL SERCEM
Patrz na wszystko z perspektywy serca. Jeśli doświadczyłeś czegoś trudnego, połóż rękę na sercu (pośrodku klatki piersiowej) i oddychaj do serca. Nawiąż z nim świadomy kontakt i zapytaj, co zrobić w tej sytuacji.
Jeśli czujesz smutek, zapytaj serca: Czego teraz potrzebujesz, co mogę dla ciebie zrobić?
Jeśli doświadczasz konfliktowej sytuacji, przenieś uwagę do serca, uświadom sobie, że osoba, z którą pozostajesz w konflikcie, również ma serce. Możesz wyobrazić sobie, że ze swojego serca wysyłasz w kierunku jej serca różowe światło pokoju i miłości.
Twoje serce myśli holistycznie, nie zna dualizmu, zna tylko jedność i całość. Jeśli pozostajesz w konflikcie z kimś, to na pewnym poziomie pozostajesz w konflikcie również ze sobą. Wybacz więc i sobie, i jemu, odpuść, otwórz serce, uwolnij uzdrawiającą energię miłości. Nie trzymaj urazy, bo ona odcina cię od radości życia.

EGO I SERCE
Bądź świadom gierek swojego logicznego umysłu, który oddala cię od serca.
Świadomie skieruj uwagę do serca wówczas, kiedy czujesz się zagubiony i nie wiesz,
co robić. Zapytaj, co ono myśli o danej sytuacji, jak ją rozwiązać, co zrobić, w jaki

Artykuły z tej kategorii

  • Angielscy heroldzi

    Wraz z pamiętną wyprawą Kolumba z roku 1492 poddani hiszpańskich władców sukcesywnie zwiększali zasięg eksploracji Nowego Świata. Napotykane przezeń plemiona wysp basenu Morza Karaibskiego oraz wybrzeży współczesnej Panamy i Wenezueli charakteryzował niski stopień rozwoju zarówno społecznego, jak i technologicznego…

    Czytaj więcej...

  • Telefon zza światów

    Wieczorem, 28 lipca 2007 roku Elizabeth Arden wróciła ze spotkania rodzinnego, które odbyło się po ceremonii pogrzebowej jej 80-letniej matki.…

    Czytaj więcej...

Oficjalna strona miesięcznika "Czwarty Wymiar", ukazującego się od 1996 roku.
Wydawca Centrum "REA" Rena Marciniak-Kosmowska - "Czwarty Wymiar" - All Rights Reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i powielanie treści lub/i grafiki zawartej w tym serwisie bez zgody autora serwisu jest zabronione i chronione prawem.