Wehikuł czasu

Coraz więcej ośrodków naukowych zajmuje się problemem podróży w czasie. Stawiane są nowe hipotezy i aby pokonać barierę czasu szuka się coraz konkretniejszych rozwiązań. Jedna z najpoważniej dziś traktowanych ogólnych koncepcji zakłada, że podróż w czasie będzie możliwa jeśl

z najpoważniej dziś traktowanych ogólnych koncepcji zakłada, że podróż w czasie będzie możliwa jeśli doprowadzimy do zagięcia czasoprzestrzeni. Problemem było jednak to, że do zbudowania takiej maszyny czasu potrzeba o ujemnej gęstości, a takiego materiału nie znano. Samo zagięcie czasoprzestrzeni też było pojęciem teoretycznym. Wszystko to do czasu.

W połowie września 2007 r. eksperci NASA, podczas eksperymentów prowadzonych w Goddard Space

Flight Center, jako pierwsi naukowcy w historii zaobserwowali ugięcie czasoprzestrzeni. Odkrycie to potwierdziło teorię względności Alberta Einsteina, która zakłada, że w pobliżu masywnych obiektów kosmicznych, takich jak czarne dziury lub gwiazdy neutronowe, czas i przestrzeń ulegają zakrzywieniu.

Badacze z NASA zaobserwowali takie zakrzywienie przy gwieździe neutronowej Serpens X-1. Tego typu gwiazdy, podobnie jak czarne dziury, są tak gęste, że ich oddziaływanie grawitacyjne wpływa na czas i przestrzeń. Wokół Serpens X-1, z prędkością 40 proc. prędkości światła, obraca się dysk z gorących atomów żelaza. W tym właśnie miejscu kosmosu dochodzi do załamania czasu i przestrzeni. Naukowcy z NASA ustalili, że do takich samych zjawisk dochodzi jeszcze w okolicach dwóch innych masywnych gwiazd. Wszędzie tam czas płynie inaczej niż na Ziemi.

W warunkach kosmicznych, jak ustalono, zagięcie przestrzeni realnie występuje. Ale czy można je wytworzyć sztucznie? Uczeni już sobie z tym problemem poradzili. Na razie teoretycznie.

Miesiąc przed ogłoszeniem odkrycia ugięcia przestrzeni przy Serpens X-1, naukowcy z Technion University w Hajfie w Izraelu, pracujący pod kierunkiem prof. Amosa Ori’ego z tamtejszej katedry fizyki, przedstawili teoretyczny model maszyny do podróży w czasie oparty na ugięciu czasoprzestrzennym. O tym rewelacyjnym rozwiązaniu poinformowało w sierpniu 2007 r. specjalistyczne czasopismo „Physical Review”.

– Aby podróżować w czasie, musimy odpowiednio modelować czasoprzestrzeń – wyjaśniał w wypowiedzi dla mediów prof. Amos Ori. – Ogólna teoria względności mówi, że czasoprzestrzeń może być płaska i mieć prostą strukturę. Może jednak być też zagięta i przybierać różne kształty.

Według izraelskich fizyków, aby zbudować wehikuł czasu trzeba zagiąć czasoprzestrzeń – to pozwoli cofnąć się w czasie. Zespół prof. Ori’ego badał, czy prawa fizyki pozwalają na uzyskanie takiego zagięcia. Wcześniejsze analizy innych ekspertów wykazywały, że z wielu powodów zagięcie czasoprzestrzeni nie jest możliwe. Jednym z najczęściej wskazywanych problemów było to, że do zbudowania maszyny czasu potrzebny jest

materiał o ujemnej gęstości,

a taki materiał nie jest znany – nawet nie wiadomo, czy w praktyce może istnieć. Izraelscy naukowcy twierdzą jednak, że zaproponowany przez nich model omija większość dotychczasowych przeszkód, w tym i kwestię materiału o ujemnej gęstości. Wg nich, do skonstruowania wehikułu wystarczy próżnia, która zawiera rejon z materiałem o typowej gęstości.

– Maszyna sama w sobie jest czasoprzestrzenią – twierdzi prof. Ori, który należy do nielicznych specjalistów zajmujących się problematyką podróży w czasie. – Gdybyśmy dziś zbudowali taką maszynę, to obszar z zagięciem przestrzeni, w którym linie czasu by zbliżały się do siebie, mógłby przys