Oficjalna strona miesięcznika "Czwarty Wymiar"

czwarty wymiar 10/11 2019
Joanna Kułakowska
Status kobiety w religiach monoteistycznych (cz. II)

Status kobiety w religiach monoteistycznych (cz. II)

ci poczucie kompetencji i sprawstwa, co może przyczynić się do depresji i niższości w relacji nie tylko z mężem, ale i mężczyznami w ogóle. Panowie z takich związków przyznają, że żony mają problem z posłuszeństwem, co zaprzecza teorii, że płeć żeńska jest uległa z natury.

Szczególnie interesująca wydaje się kwestia pozornej sprawiedliwości społecznej w wydaniu islamu, wyłożona na przykładzie stosunku do poligamii. Muzułmanie twierdzą, że często pojawiają się socjalne oraz moralne przyczyny skłaniające do wyboru takiej formy małżeństwa. Ponadto problem ów ściśle wiąże się ze zobowiązaniami społecznymi wobec sierot i wdów.

Broniąc poligynii jako sposobu zapewnienia kobietom bezpieczeństwa i zaspokojenia ich potrzeb fizycznych oraz duchowych, wiele osób nieświadomie wykazuje, jak bardzo kultura patriarchalna protekcjonalnie je traktuje. Nierówność płci wykazują również respondenci w rozmaitych sondażach dotyczących stosunku do poligamii, na które owi obrońcy się powołują. Nawet w „równouprawnionych” zachodnich społeczeństwach przeważa przekonanie, iż panie z natury są monogamiczne, a panowie poligamiczni – pomimo tych sondaży i badań naukowych, które pokazują, że niekoniecznie (por. książki Helen Fisher, np. Anatomia miłości). Tymczasem nie stanowi to reguły. Monogamia bywa wmuszona kobiecie przez kulturę, jak również restrykcyjne oczekiwania społeczne związane z podwójnymi standardami (nie wolno jej przyznać się, że chciałaby mieć wielu partnerów, bo wtedy będzie „ladacznicą”, zaś znajdujący się w takiej samej sytuacji mężczyzna uchodzi za „jurnego samca”). W związku z tym często podnoszony argument, że z racji nierównej liczebności przedstawicieli obu płci poligynia zaspokoi potrzeby jednych i drugich, jest chybiony.

Kobieta często potrzebuje pomocnika, może potrzebować opiekuna, ale nie jest to wystarczający powód, żeby wiązać się z mężczyzną, którym będzie się dzielić z inną na pozornie równych prawach. Nawet deklarujące wzajemną siostrzaną miłość mormońskie „współmałżonki” przyznają się do zazdrości i rywalizacji. Panie popierające poligynię przywołują argument pomocy w osobie drugiej żony. Znowu mamy tu podział na kategorie prac kobiecych i męskich – oczywiście mąż nie może pomóc w sprzątaniu, gotowaniu, wychowaniu dzieci, gdyż to uwłacza jego godności. Jego zadaniem jest finansowo utrzymywać

Problemy wynikające z psychologicznego wpływu religii dotykają przede wszystkim panie mocno wierzące, a i to w różnym stopniu. Chasydki deklarują, że są szczęśliwe, gdy wypełniają kobiece obowiązki, nakazane im przez najbardziej ortodoksyjną wersję judaizmu. Nie rozumieją idei feminizmu. Z drugiej strony, prawdopodobnie wiele z nich wolałoby być mężczyzną – ta płeć jest przecież „mądra i umiłowana przez Boga”. Muzułmanki generalnie zgadzają się z tym, że rolę przewodnią w życiu winien mieć on, bo po prostu taka jest wola boska i nie można z tym dyskutować. O kapłaństwie (a właściwie o roli imama) nie ma mowy, jeśli w grupie wiernych znalazłby się mężczyzna. Wiele praktykujących katoliczek uważa, że poświęcenie swych aspiracji na rzecz rodziny jest właściwe, by nie rzec „słuszne i zbawienne”. Jedne i drugie przyznają, że czasem zazdroszczą mężczyznom. Te rzadko praktykujące w większości przypadków nie wiedzą nawet, co szykuje im własna religia, szczególnie dotyczy to chrześcijanek. W dzisiejszych czasach polityka kościelna przedstawia sprawy w innym świetle. Ksiądz nie powie, że panie są „gorsze”, choć nadal ich dążenia ustawia się w dalszej kolejności. Jednak także osoby niewierzące lub niepraktykujące żyją w kręgu kultury zdominowanej przez mity i symbole chrześcijańskie, których przesłanie pozostało jasne: kobieta jest albo

Artykuły z tej kategorii

Oficjalna strona miesięcznika "Czwarty Wymiar", ukazującego się od 1996 roku.
Wydawca Centrum "REA" Rena Marciniak-Kosmowska - "Czwarty Wymiar" - All Rights Reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i powielanie treści lub/i grafiki zawartej w tym serwisie bez zgody autora serwisu jest zabronione i chronione prawem.