Oficjalna strona miesięcznika "Czwarty Wymiar"

czwarty wymiar 10/11 2019
Joanna Kułakowska
Status kobiety w religiach monoteistycznych (cz. II)

Status kobiety w religiach monoteistycznych (cz. II)

tru Arka z Wrocławia, słynącego ze specyficznych spektakli poruszających problem płciowości, powiedziała coś bardzo ważnego: Jako kobieta chciałabym zobaczyć w Bogu kobietę. To właśnie jest potrzebne, aby stać się w pełni dowartościowaną istotą ludzką bez problemów psychologicznych związanych z religią. Nie ma takiej możliwości, kiedy ta deprecjonuje kobiety. „Czy na pewno deprecjonuje i dyskryminuje?”, oburzą się co poniektórzy. Przyjrzyjmy się obrazom niewiasty zawartym w świętych tekstach i w słowach znamienitych mężów wiodących religii świata. Popatrzmy na ogólny przekaz, a także na status kobiety w konserwatywnych i reformowanych nurtach.

Joanna Kułakowska

Korzystałam m.in. z:

Abu-Rub Haitham, Zabża Beata, Status kobiety w islamie, Muzułmańskie Stowarzyszenie Kształcenia Kulturalnego, Wrocław 2002.

Ciechomska Maria, Od matriarchatu do feminizmu, Brama, Poznań 1996.

Nicholas de Lange, Wielkie kultury świata. Żydzi, Świat Książki, Warszawa 1995.

Internet.

rodzinę. Patriarchalne kultury z Afryki, tradycja judeochrześcijańska, islam, a nawet zachodnie świeckie społeczeństwa lub pewne w nich grupy twierdzą, że głowę rodziny stanowi mężczyzna. Jeżeli dostrzeżemy jednak, że często zdarza się, iż to kobieta ma lepsze psychologiczne predyspozycje, by taką rolę pełnić, albo zdamy sobie sprawę, iż małżeństwo to przecież unia osób, osobowości i dusz, a nie organizacja militarna czy firma potrzebująca szybkich precyzyjnych rozkazów, by funkcjonować i przetrwać, nietrudno stwierdzić fundamentalną niesprawiedliwość takiego podejścia. Dlaczego czymś moralnie słusznym ma być przewodnictwo męża bądź wiele partnerek w czasie trwania małżeństwa dla niego, a tylko jeden dla niej? Czy dlatego, że on utrzymuje rodzinę, a ona ma za zadanie udostępnić mu swoje ciało i „kobiecą rękę” w domu? Czy to jedynie słuszny sposób życia? Elementarna sprawiedliwość nakazuje raczej patrzeć na indywidualne predyspozycje jednostki, dążyć do sytuacji, gdy wszyscy zainteresowani podejmują decyzje po osiągnięciu kompromisu, łożą finansowo na rodzinę oraz podejmują się prac niezbędnych dla jej działania (specjalne traktowanie przysługuje zaś kobiecie w ciąży lub osobie chorej) i mają tę samą liczbę seksualnych partnerów. Oczywiście, mogą być różne preferencje dotyczące modelu życia i potrzeb emocjonalnych, dlatego poligamia nie musi być złym rozwiązaniem, jeśli oferuje cały pakiet prawnych możliwości, czyli poligynię, poliandrię i małżeństwa grupowe. Niestety, przedstawiciele każdej religii mają jedno proste, nieznoszące sprzeciwu wyjaśnienie swojego sposobu życia – tak chce Bóg i koniec.

Innym specyficznym, kontrowersyjnym pomysłem, który powoduje różne problemy psychologiczne, jak również praktyczne (w codziennym funkcjonowaniu), a w fundamentalistycznych społecznościach ewoluował do absurdalnych rozmiarów, jest strój muzułmanki-tradycjonalistki. Racjonalne argumenty podnoszą zwykle kwestię bezpieczeństwa moralnego i fizycznego. Tymczasem pogląd, że przyzwoite odzienie nie skusi gwałciciela, jest dość naiwny. Patrząc z drugiej strony, istnieje mało tak perwersyjnych, pozwalających hulać wyobraźni strojów jak hidżab czy afgańska burka. Czy coś może bardziej prowokować zainteresowanie mężczyzn ze społeczeństwa, gdzie seks jest poddany restrykcjom niż niemożność obejrzenia kobiety? Chyba tylko nagłe ujrzenie ich całkowicie „nagich”, jak to się dzieje na ulicach miast „zgniłego Zachodu”. Logicznie rzecz biorąc, najlepszy wydaje się złoty środek, co bardziej zdaje się pasować do ducha Koranu. Islam nawołuje do tego, by kobieta nie koncentrowała się na swej „kobiecości” kosztem „człowieczeństwa” (chusta i zasłona ma pomóc skupić się jej samej i jej otoczeniu na

Artykuły z tej kategorii

Oficjalna strona miesięcznika "Czwarty Wymiar", ukazującego się od 1996 roku.
Wydawca Centrum "REA" Rena Marciniak-Kosmowska - "Czwarty Wymiar" - All Rights Reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i powielanie treści lub/i grafiki zawartej w tym serwisie bez zgody autora serwisu jest zabronione i chronione prawem.