Oficjalna strona miesięcznika "Czwarty Wymiar"

czwarty wymiar 10/11 2019
Eugeniusz Fajdysz

Kreta

W sierpniu 2011 roku zebraliśmy kilkuosobową polsko-rosyjską grupę złożoną z uczestników naszych warsztatów i czytelników „Czwartego Wymiaru” i wyruszyliśmy na największą grecką wyspę – Kretę. Wyspa ta w starożytności odgrywała bardzo ważną rolę w tworzeniu i kształtowaniu się antycznej cywilizacji. Była centrum mykeńskiej cywilizacji, najstarszej kultury, która dominowała w basenie Morza Śródziemnego kilka tysiącleci przed naszą erą. Do wygaśnięcia tej cywilizacji doprowadził wybuch wulkanu Santorini w 1500 r. p.n.e.

Przez ostatnich 15 lat zorganizowaliśmy wiele wypraw do miejsc mocy. Do tej pory udało się nam zbadać na całej kuli ziemskiej m.in. Indie, Nepal, Peru, Tybet. Teraz postanowiliśmy zająć się kolebką europejskiej cywilizacji.

Kreta jest miejscem szczególnie interesującym, ponieważ związane są z nią bazowe archetypy mitologii greckiej. Przede wszystkim mit o Minotaurze zamkniętym przez Króla Krety Minosa w zaprojektowanym przez Dedala labiryncie oraz mit, który interesował nas najbardziej – o dorastaniu najważniejszego greckiego boga, Zeusa.

Ideon Andron

Nasz hotel znajdował się nad brzegiem morza w miasteczku Gazi Amoudara niedaleko od stolicy Krety – Heraklionu. Stamtąd, jadąc po górskiej serpentynie na wysokogórski płaskowyż w południowej części Krety, dotarliśmy do jednego z najciekawszych miejsc na wyspie – Idajskiej Groty.

Inna jej nazwa to Pieczara Pomocy (Arkession Andron), ponieważ miejsce to ofiarowało schronienie Zeusowi, wsparło go w trudnych chwilach i uratowało przed śmiercią. Z tego właśnie względu pielgrzymi często udają się do tej groty, aby prosić Zeusa o pomoc, wsparcie i ochronę przed złymi mocami. Jednak jej główne znaczenie wiązało się z metahistorycznymi zadaniami. W bibliotece Uniwersytetu w Atenach znaleźliśmy informacje, z których wynika, że była ona główną świątynią Krety – tu dochodziło do komunikacji z bogami. Król Minos dziewięć lat wspinał się do Idajskiej Groty w celu otrzymania ojcowskich pouczeń, nowych boskich praw i potwierdzenia uprawnień do sprawowania władzy.

Grotę odwiedzał też wielki grecki matematyk, filozof oraz mistyk Pitagoras, żeby otrzymać inicjację misterium Idajskich Daktylii. Niestety, nie są znane szczegóły mistycznych rytuałów, które odbywały się w Idajskiej Grocie, ponieważ były one tajne. Jednak z historii jaskini, jej położenia i informacji z wykopalisk archeologicznych można wnioskować, iż mamy do czynienia z bardzo silnym metahistorycznym portalem, łączącym nasz świat z paralelnymi warstwami astralnej rzeczywistości.

Grota znajduje się na wschodnim zboczu góry Ida, na wysokości 1498 metrów, odrobinę wystając ponad płaskowyż Nida. Jednak zanim dotarliśmy na miejsce, musieliśmy długo pokonywać niekończące się serpentyny w górskich wąwozach i kanionach. Droga przypominała ogród rozwidlających się ścieżek, więc na każdym rozgałęzieniu pojawiało się pytanie, w którą stronę skręcić. Pomogła intuicja oraz nasz grecki przyjaciel, Kostia, który przyjechał do nas z Aten. W końcu z pomocą Tary, nimf, kuretów i Kosti dojechaliśmy do osady Anogia, ostatniej na drodze do Groty. Została nam do przebycia tylko przełęcz i płaskowyż Nida. Była to bardzo stroma serpentyna, dzięki której nabieraliśmy wysokości. Przełęcz sama w sobie była zaskakująco pięknym płaskowyżem z malowniczymi skałami i wszechobecnie pasącymi się kozami. Poza drogą nic nie przypominało o współczesnej cywilizacji. Można było odnieść wrażenie, że wehikuł czasu przeniósł nas w daleką przeszłość. W końcu dotarliśmy do prowizorycznego parkingu, skąd pieszo udaliśmy się w górę po krętej, górskiej ścieżce.

Nie byliśmy przekonani

Artykuły z tej kategorii

Oficjalna strona miesięcznika "Czwarty Wymiar", ukazującego się od 1996 roku.
Wydawca Centrum "REA" Rena Marciniak-Kosmowska - "Czwarty Wymiar" - All Rights Reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i powielanie treści lub/i grafiki zawartej w tym serwisie bez zgody autora serwisu jest zabronione i chronione prawem.