Oficjalna strona miesięcznika "Czwarty Wymiar"

Targi ezoteryczne opoka
Adam Bytof
Rewolucyjna  metoda odchudzania  JemNieJem

Rewolucyjna metoda odchudzania JemNieJem

W ostatnich pięciu latach lawinowo wzrosło zainteresowanie rewolucyjną metodą odchudzania, opartą na tzw. poście krótkookresowym, czyli intermitted fasting (IF). W Polsce wiele osób nazywa ją po prostu metodą JemNieJem. Stosują ją wielkie gwiazdy Hollywoodd i muzyki rozrywkowej (np. Hugh Jackamn, Beyonce) oraz setki tysięcy ludzi na całym świecie, odnosząc znakomite rezultaty.

Post krótkookresowy został bardzo dobrze zbadany w wielu niezależnych od przemysłu spożywczego laboratoriach naukowych i podważył szereg przekonań. Na przykład powszechnie obowiązujący dogmat o konieczności jedzenia pięciu niewielkich posiłków w ciągu dnia okazał się nieprawdziwy. Kiedy tę samą zawartość kaloryczną posiłków skomasowano w trzy tradycyjne, nie zauważono żadnych różnic. Kiedy skomasowano jedzenie w dwa posiłki, zauważono lekki spadek zawartości tkanki tłuszczowej. Kiedy zaś całe zapotrzebowanie kaloryczne skomasowano w dwa lub trzy posiłki w tzw. oknie żywieniowym, które trwało 8 godzin na dobę, zauważono znaczący spadek zawartości tkanki tłuszczowej w porównaniu z grupą kontrolną, która jadła normalnie, tzn. posiłki rozłożone na cały dzień. Skrajna postać tego typu żywienia, tzw. dieta wojownika, pozwala zjadać zapotrzebowanie kaloryczne organizmu u trenującego kulturysty (zazwyczaj powyżej 3000 kcal) tylko w czterogodzinnym „oknie żywieniowym” na dobę. Dzięki temu kulturyści redukują ilość tkanki tłuszczowej w swoim ciele do zaledwie kilku procent oraz zachowują tkankę mięśniową.

Dieta wojownika lub dieta 8-godzinna to formy metody JemNieJem. Inną jest Eat-Stop-Eat, która zakłada, że dwa razy w ciągu tygodnia zachowujemy tzw. post ścisły, przez 24 godziny. Na przykład, jeżeli w poniedziałek naszym ostatnim posiłkiem była kolacja, którą skończyliśmy o godz. 20.00, to we wtorek pierwszy posiłek możemy zjeść dopiero o godz. 20.00. Należy pamiętać tylko, by w tym czasie pić dużo wody (najlepiej wody mineralnej), można też ewentualnie przyjąć jakieś witaminy i mikroelementy lub wypić trochę gorzkiej kawy, zielonej herbaty lub herbaty ziołowej, oczywiście bez cukru. Nie jest to „dieta” dla każdego. Osoby cierpiące na przewlekłe choroby, na przykład na cukrzycę, nadkwasotę lub owrzodzenie żołądka oraz kobiety w ciąży i osoby w wieku dojrzewania nie powinny stosować postu 24-godzinnego bez porozumienia z lekarzem.

Popularne są także inne odmiany metody JemNieJem, które nie proponują ścisłego postu, ale ograniczanie kalorii w wybrane dwa lub trzy dni w tygodniu do 25% zapotrzebowa-
nia kalorycznego (jest to zazwyczaj 500–600 kcal). Odmianami tego podejścia jest tzw. dieta ADF (Altenrate Day Fasting) oraz dieta 5:2 dra Michaela Mosleya. Opublikowane w maju 2017 roku badania dr Kristy Varady, które trwały rok i były przeprowadzane na ludziach, pokazały, że tego rodzaju posty pomagają zrzucić tkankę tłuszczową, ale nie są bardziej skuteczne od zwykłego, codziennego ograniczenia kalorii do 75% zapotrzebowania kalorycznego. Wydaje się, że ograniczenie kalorii w wybrane dni w tygodniu, które nie zakłada ścisłego postu, lecz po prostu drastyczne ograniczenie ilości jedzenia, działa na innej zasadzie niż ścisły post. Prawdopodobnie związane jest to z wydzielaniem hormonów, które podczas ścisłego postu jest zupełnie inne niż podczas ograniczenia jedzenia.

Na przykład zauważono, że podczas ścisłego, 24-godzinnego postu ilość hormonu wzrostu (HGH), adrenaliny oraz testosteronu wzrasta bardzo mocno. Poziom HGH wzrasta średnio o 500%, a w niektórych przypadkach zanotowano nawet 2000% wzrostu. Obniża się poziom insuliny i wzrasta insulinowrażliwość. Mitochondria w komórkach zaczynają lepiej pracować oraz wzrasta ich ilość. Ciało przechodzi w tryb samonaprawy, samooczyszczenia, zmniejsza się ilość wolnych rodników. Zauważono także zmiany w ekspresji genów związanych z długowiecznością oraz odpornością organizmu.

Pod w...

Wydanie

W najnowszym numerze

czwarty wymiar 12/2017
Oficjalna strona miesięcznika "Czwarty Wymiar", ukazującego się od 1996 roku.
Wydawca Centrum "REA" Rena Marciniak-Kosmowska - "Czwarty Wymiar" - All Rights Reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i powielanie treści lub/i grafiki zawartej w tym serwisie bez zgody autora serwisu jest zabronione i chronione prawem.