Oficjalna strona miesięcznika "Czwarty Wymiar"

Włodzimierz Adam Osiński
WYNALAZCA  TOTALNY

WYNALAZCA TOTALNY

Większość współczesnych wynalazców pozostaje właściwie nieznana. Słyszymy tylko o nielicznych, wykreowanych przez media konstruktorach komputerów, rakiet kosmicznych lub popularnych zabawek. Pozostali wchodzą najczęściej w skład wieloosobowych zespołów badawczych, które pod szyldem międzynarodowych koncernów dokonują kolejnych innowacji i udoskonaleń.



Współczesna wynalazczość to bardzo droga dziedzina wymagająca nie tylko ogromnych nakładów na badania, ale także nowoczesnych laboratoriów. Czasy, w których jakiś samouk mógł zrewolucjonizować świat zbudowanym w swoim garażu technicznym wynalazkiem odeszły już bezpowrotnie. Zdarzają się jednak wybitne jednostki, które zaprzeczają ogólnie panującym regułom. Jednym z takich wyjątków jest Japończyk Yoshirō Nakamatsu, prawdopodobnie największy współczesny wynalazca.

OD POMPKI DO DYSKIETKI
Yoshirō Nakamatsu urodził się w Tokio 26 czerwca 1928 roku, w rodzinie pracownika banku i nauczycielki. Matka od najmłodszych lat zachęcała go do nauki matematyki, chemii i fizyki, a także wspierała w tworzeniu wynalazków. Podobno pierwszym poważnym osiągnięciem małego Yoshirō było usprawnienie konstrukcji modeli samolotów, które zawzięcie budował, wykorzystując elastyczny bambus i lekką balsę. Zgodnie ze słowami samego wynalazcy idea synchronizowania środka ciężkości z punktem przyłożenia ciągu do tej pory stanowi podstawę budowy wszystkich samolotów. Pierwszym, nie tylko udokumentowanym, ale przede wszystkim przynoszącym do dziś finansowe profity, wynalazkiem była niewielka ręczna pompka służąca początkowo do przelewania sosu sojowego. Shoyu Churu Churu została zbudowana w 1942 roku specjalnie dla matki wynalazcy, aby ułatwić jej nalewanie niewielkich porcji sosu sojowego z dużej butelki. Czternastoletni Yoshirō obserwował, jak jego mama zziębniętymi dłońmi próbuje nalać sos do maleńkich czarek podawanych na stół. Nie było to łatwe zadanie, ponieważ w czasie drugiej wojny światowej Japonia borykała się z tragicznym brakiem węgla i w większości domów w Tokio nie było czym palić w piecach. Nakamatsu rozpoczął pracę od zdobycia niezbędnej wiedzy z zakresu hydrodynamiki płynów, aby zbudować prototyp ręcznej pompki do sosu. Konstrukcja okazała się na tyle udana, że do tej pory różne wersje jego dzieła stosowane są nie tylko w całej Japonii, ale także w Ameryce Północnej, gdzie przystosowano ją do przelewania benzyny, ropy oraz innych chemikaliów.

Zaraz po wojnie młody Yoshirō wstąpił na Uniwersytet Tokijski, gdzie w 1947 roku stworzył podwaliny pod nowy magnetyczny nośnik zapisu danych, znany jako miękka dyskietka komputerowa. Zgodnie z kolejną legendą, której twórcą jest sam wynalazca, idea dyskietki pojawiła się w jego głowie jako remedium na nieznośne trzeszczenie ówczesnych płyt gramofonowych. Będąc miłośnikiem muzyki poważnej, a szczególnie piątej symfonii Beethovena, Nakamatsu nie potrafił znieść szumu i metalicznego skrzypienia powodowanego przez stalową igłę patefonu. Postanowił opracować system nagrywania dźwięku, w którym zostaną wyeliminowane szum oraz powstawanie przyciągających kurz ładunków elektrostatycznych. Pierwsza zaprojektowana przez niego dyskietka wraz z ochronną kopertą miała wielkość 20,32 cm tylko dlatego, że taki był rozmiar jego studenckiego zeszytu, w którym prowadził notatki.

Patent
na nowy rodzaj zapisu magnetycznego zakupiła od młodego Japończyka amerykańska firma IBM. Wdrożyła go do produkcji dwadzieścia pięć lat później, kiedy na rynku zaczęły pojawiać się pierwsze komputery. Obecnie niektóre źródła zaprzeczają, jakoby Yoshirō Nakamatsu przyczynił się do wynalezienia samej dyskietki, sugerują, że
jedynie opracował teorię zapisu magnetycznego i kopertę ochronną. Natomiast sam koncern IBM zasłania się tajemnicą handlową i tajnymi umowami z wynalazcą. Zbudowanie dyskietki było krokiem milowym w życiu
Nakamatsu, który o...

Wydanie

W najnowszym numerze

Oficjalna strona miesięcznika "Czwarty Wymiar", ukazującego się od 1996 roku.
Wydawca Centrum "REA" Rena Marciniak-Kosmowska - "Czwarty Wymiar" - All Rights Reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i powielanie treści lub/i grafiki zawartej w tym serwisie bez zgody autora serwisu jest zabronione i chronione prawem.