8/2019 Czwarty wymiar
Tadeusz Oszubski
Australijskie paleniska  sprzed 1300 wieków

Australijskie paleniska sprzed 1300 wieków

Nauka przyjmowała dotąd, że Australię nasz gatunek zasiedlił najwyżej 65 tysięcy lat temu. Nowe odkrycie przesunęło jednak znacząco wstecz możliwość pojawienia się człowieka na tym kontynencie. O kolejne 65 tysiącleci! Ktoś 1300 wieków temu rozniecał ogień w paleniskach w Warrnambool. Kto to był?

Na łamach „The Guardian” opublikowano 10 marca 2019 roku wyniki analiz znalezisk archeologicznych, które prowadził zespół uczonych z wielu australijskich ośrodków naukowych. Badania odkrytych pozostałości ognisk mają dowodzić, że ludzie żyli w Australii już ponad 100 tysięcy lat temu. Datowanie określa, że osad sadzy na kamieniach powstał przed 100–130 tysięcy laty. Wcześniej stawiano już hipotezy o tak dawnym zasiedleniu Australii, lecz brakowało na to jednoznacznych dowodów.

Przez dziesięciolecia w kwestii obecności ludzi w Australii punktem odniesienia dla nauki był Człowiek z Mungo (Mungo Lady i Mungo Man). Tak nazwano liczące 42 tysiące lat szczątki dwu osobników naszego gatunku, kobiety i mężczyzny, odkryte w wyschniętym rejonie jeziora Mungo w Nowej Południowej Walii. Na te szczątki natrafił w 1969 i w 1974 roku geolog Jim Bowler. Przyjęto, że to najstarsze ludzkie szczątki znalezione w Australii. Odkrywa...