Oficjalna strona miesięcznika "Czwarty Wymiar"

Niezwykłe zjawiska

Jędrzej Fijałkowski Jędrzej Fijałkowski

Obrazoburcza teoria wszystkiego

01
Drawing of a hole1
Figures of wormholes
hyperspace
MichioKaku
witten_edward2
Wormhole and curved
bwd 1/7 
fwd

Uwaga, teraz będzie trochę bardziej ryzykownie: a muzyka Beatlesów? Nikt nie dokonał tego, co oni, nikt nie stworzył muzyki młodzieżowej, słuchanej przez wszystkich… Kto sprawdzi, czy w metrum piosenek Beatlesów jest również zawarta złota proporcja? Przecież to proste dla muzykologów.

I dalej: dlaczego takie wrażenie robi na nas muzyka elektroniczna w wykonaniu Vangelisa i Jarre’a? Jej rytm, fraza melodyczna? Czy ci właśnie muzycy świadomie konstruują ją, opierając się na złotym kodzie, zaprogramowanym przez komputer? Czy to jedynie ich intuicja, dążąca do doskonałości brzmienia? Czująca i słysząca to, czego inni jeszcze nie czują i nie słyszą. A muzyka Hindusów lub mieszkańców Afryki: monotonna, jakby otępiająca, wprowadzająca w medytacyjny trans, a więc odpowiadająca częstotliwości fal mózgowych delta?

Wiele porównań muzycznych ciśnie się na usta, skoro mówimy o strunach i na dodatek „super”. Ale, jak już wiemy – tworzą one nie tylko dźwięki, ich geometria (o czym w następnym odcinku) pozwala na wejście także w inne obszary sztuki, każdego przejawu życia.

Podobnie jak w muzyce, ta zdumiewająca relacja w odbiorze rzeczy wielkich, ponadczasowych, transcendentnych ma miejsce, gdy oglądamy obrazy wielkich mistrzów, czytamy poezję, przeżywamy filmy. Podobno najwięksi poeci intuicyjnie konstruowali najwspanialsze poematy właśnie na zasadach złotej proporcji.

Natomiast w wybitnych dziełach filmowych Einsensteina zasady złotej proporcji dają się zauważyć w montażu. Czy dlatego „Iliada” i „Pancernik Potiomkin” są genialne? Na pewno nie ja odpowiem na to pytanie.

Dlaczego Da Vinci uznał za kanon elegancji i sztuki właśnie złoty podział? Dlaczego był genialny? Bo pracował w tym języku. Co teraz możemy zrobić? Pracować w tym języku. To właśnie poszukiwany przez nas język kontaktu. Złoty podział to egzemplifikacja tego języka, zaczynającego się – jak wszystko – od komórki. Zdumiewające, jak Gdzieś to wszystko styka się i zazębia, a my wciąż nie wiemy gdzie?

Na koniec wróćmy do jednego z fizyków string quartet, Dawida Grossa, i przytoczmy jeszcze raz jego stwierdzenie, iż …teoria strun w pewnym sensie buduje materię z geometrii (…) oraz (…) piękno i prostota teorii strun wywodzą się z geometrycznych zasad, których natura nie jest jeszcze dokładnie znana.

Spróbujmy urządzić polowanie na geometryczne objawienia superstrun

w Przyrodzie. Poszukajmy tych cudów geometrii wokół nas. I w nas, bowiem na tym świecie jesteśmy przedmiotem doświadczenia i jednocześnie jego podmiotem. W istocie tylko Bóg mógł wpaść na tak szatański pomysł.

Jędrzej Fijałkowski

Artykuły z tej kategorii

  • Meldunek z...

     - Co za wandale - pomyślałam, kiedy otworzyłam drzwi do łazienki, w mieszkaniu do którego wreszcie dostałam klucze. Przypuszczałam, że zrobiła mi to na złość rodzina poprzedniego lokatora. Nie zajęli lokalu, za to paskudnie go zniszczyli.…

    Czytaj więcej...

  • Przeklęty dom

     Ten urlop to była istna wariacja. Marek wyczytał ogłoszenie: „Dwa tygodnie wśród kwiatów, ziół i drzew oraz intrygującej tajemnicy za pomoc w spisaniu dziejów rodzinnych.” Zadzwonił natychmiast, a rano już byliśmy na miejscu. Późnym popołudniem postanowiliśmy się wybrać na spacer.…

    Czytaj więcej...

Oficjalna strona miesięcznika "Czwarty Wymiar", ukazującego się od 1996 roku.
Wydawca Centrum "REA" Rena Marciniak-Kosmowska - "Czwarty Wymiar" - All Rights Reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i powielanie treści lub/i grafiki zawartej w tym serwisie bez zgody autora serwisu jest zabronione i chronione prawem.