Oficjalna strona miesięcznika "Czwarty Wymiar"

Niezwykłe zjawiska

Adam Bytof Adam Bytof

Możesz uczyć się jak w transie…

nauka transWiele osób zainteresowanych jest zwiększeniem swoich możliwości przyswajania wiedzy i umiejętności. Nasza kultura wymusza na nas ciągłe dokształcanie się, samodoskonalenie.

Uczymy się języków obcych, przygotowujemy do egzaminów, zmieniamy zawód, chcemy być na bieżąco z rozwojem wiedzy w dziedzinach, które nas interesują. Pragniemy zwiększyć nasze zdolności zapamiętywania, siłę koncentracji, chłonność pamięci itp. Przemysł farmaceutyczny stara się wyjść naprzeciw tym oczekiwaniom, wytwarzając tzw. brain boostery, czyli suplementy poprawiające pamięć i koncentrację. Ich wpływ jednak nie jest tak silny jak działanie naturalnych technik transowych i autohipnotycznych, które potrafią wielokrotnie zwiększyć możliwości uczenia się.

Jednym z najbardziej znanych propagatorów i twórców technologii przyspieszonego uczenia się był Georgi Łozanow z Bułgarii, twórca sugestopedii, która rozwinęła się na całym świecie i stała podstawą tzw. superlearningu wykorzystywanego głównie w nauczaniu języków obcych. W tej metodzie uczestnicy przyswajają wiedzę w stanie transu, gdy w ich mózgach pojawia się rytm alfa, charakterystyczny dla stanu odprężenia. Podawanym treściom towarzyszy muzyka, regulowany jest także rytm oddechu. Niezwykle ważnym elementem sugestopedii jest sugestia werbalna i niewerbalna ze strony nauczyciela. W pewnym sensie pełni on rolę „hipnotyzera”, sugerując uczniom, że bez wysiłku, w atmosferze zabawy przyswoją sobie cały materiał lekcji, który na pierwszej 3–4 godzinnej sesji może zawierać nawet 700 słówek, a w kolejnych po 300. Jeżeli wziąć pod uwagę, że do komunikatywnej znajomości języka obcego potrzebujemy znajomości około 3000 słówek, daje to możliwość opanowania języka obcego w 9 sesji! Niezwykle kusząca perspektywa, prawda? Niestety ani sugestopedia, ani superlearning nie dysponują rzetelnymi badaniami naukowymi i statystycznymi na poparcie swoich ambitnych osiągnięć.

Z pewnością wiadomo natomiast, że stan transu, nazywany też często stanem „zrelaksowanej koncentracji”, bardzo sprzyja przyspieszonej nauce. W tym stanie jesteśmy odprężeni psychicznie i jednocześnie łagodnie skoncentrowani, pełni wiary w naszą zdolność opanowania materiału oraz zmotywowani do osiągnięcia swojego celu. Motywacja ma tu ogromne znaczenie. Wiadomo, że osoby silnie zmotywowane uczą się chętnie i są bardzo skoncentrowane na nauce. Mówi się czasem w żartach, że najłatwiej nauczyć się języka, gdy zakochamy się w kimś, kto mówi tylko w języku, którego chcemy się nauczyć. Jest to głęboka prawda, jeżeli wziąć pod uwagę fakt, że zakochanie jest stanem transu. To jeden z naturalnych transów, które zdarzają się nam w życiu. Uwaga skoncentrowana jest silnie na jednym „obiekcie”, poza którym świata nie widzimy. To właśnie jest dokładny opis stanu transu.

Motywacja do nauki składa się z dwóch czynników: wiary w to, że możemy się czegoś nauczyć, oraz osobistego powodu, dla którego mielibyśmy to zrobić. Właśnie dlatego długie lata nauki języka angielskiego w szkołach nie dają rezultatu. Dzieci nie mają tak naprawdę osobistego powodu do nauki. Kiedy za kilka lat język angielski okaże się być potrzebny w pracy, przy silnej motywacji opanujemy go o wiele szybciej. Sam doświadczyłem siły motywacji w nauce języka angielskiego, który opanowałem w kilka miesięcy samodzielnie, bez nauczyciela, na tyle, by zdać maturę. Moją motywacją zaś było silne pragnienie przeczytania książki Roberta Monroe pt. Journeys Out of the Body, czyli Podróże poza ciałem, bo one mnie wtedy niezwykle fascynowały. Motywacja była tak silna, że bez trudu znajdowałem codziennie czas, by przez godzinę lub dwie uczyć się angielskiego. Po kilku miesiącach opanowałem ten język w stopniu wystarczającym, by przeczytać i zrozumieć książkę i przy okazji zdać maturę.

Czasami motywacji trzeba poszukać w sobie. Trzeba jasno zdać sobie sprawę z tego, do czego jest mi potrzebna nowa umiejętność, co dzięki niej osiągnę, jakie odniosę korzyści. Taka refleksja może pobudzić motywację, wydobyć ją z podświadomości na poziom świadomy, co z kolei dostarczy nam energii do nauki i pozwoli wytrwać w postanowieniu systematycznego wysiłku.

Potem pozostaje już tylko wejść w trans, rozluźnić się i jednocześnie silnie skoncentrować, poddać się sugestii (autosugestii), że potrafimy pozostać w stanie biernej koncentracji na materiale przez najbliższą godzinę. W tym czasie nasza pamięć jak gąbka będzie chłonąć ze zwiększoną intensywnością słówka, konstrukcje gramatyczne i idiomy, doświadczając coraz większej przyjemności i satysfakcji z nauki, ponieważ nasz mózg tak naprawdę uwielbia się uczyć. W stanie autohipnozy rzeczywiście tak się dzieje. Potrafimy bez wysiłku pozostać w stanie koncentracji przez godzinę, nic nas nie odrywa od nauki, niezwiązane z nią myśli przestają nas rozpraszać, a w głowie i w ciele pojawia się subtelne odczucie przyjemności. Nic dziwnego, że chętnie wracamy do tego stanu i do nauki w tym stanie. Schemat autohipnozy do przyspieszonej nauki wygląda więc tak:

Wejdź w trans i uświadom sobie wszystkie korzyści, które związane są z nauką. Wyobraź sobie, co się stanie i jak będziesz się czuć, gdy już biegle opanujesz materiał.

Wyobraź sobie, że twój mózg wchodzi w transie w specjalny tryb nauki, w którym będzie doskonale skoncentrowany na materiale, doświadczając subtelnej przyjemności płynącej ze stanu skupienia, a twoja pamięć będzie doskonale zapisywać nowy materiał w sieci neuronowej, kojarząc go z dotychczasowymi wiadomościami.

Otwórz oczy, pozostając cały czas w transie i rozpocznij naukę, doświadczając sugerowanych wcześniej efektów. Jeżeli chcesz, możesz włączyć jakąś muzykę instrumentalną.

Zamknij oczy, odpręż się, odpocznij, wizualizuj przyjemne miejsce w przyrodzie, wyjdź z transu.

Artykuły z tej kategorii

Oficjalna strona miesięcznika "Czwarty Wymiar", ukazującego się od 1996 roku.
Wydawca Centrum "REA" Rena Marciniak-Kosmowska - "Czwarty Wymiar" - All Rights Reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i powielanie treści lub/i grafiki zawartej w tym serwisie bez zgody autora serwisu jest zabronione i chronione prawem.